Home » افكار مشاريع الكترونية ناجحة على الانترنت من المنزل

افكار مشاريع الكترونية ناجحة على الانترنت من المنزل

بواسطة مني سعيد
5 أفكار للعمل و الربح من الإنترنت

السؤال الدائم .. هل الربح من الإنترنت حقيقة أم وهم ؟هل هناك أفكار للعمل و الربح من الإنترنت يمكنني الكسب من خلالها ؟

ايوه طبعاً ممكن .. طبعاً زي أي مجال في ناس بتنجح و بتقدر و ناس مش بتقدر لكن ممكن تحاولي و تجربي و مين عارف يمكن تصيب معاكي حاولي تستغلي وقتك علي النت في أعمال ممكن تدخل ليكي ربح يمكن مش ربح كبير في البداية لكن كونه بدون رأس مال و لا إنتقالات و لا ساعات عمل محدده فا ممكن يكون مناسب لظروفك

5 افكار مشاريع الكترونية ناجحة على الانترنت للمبتدئين من المنزل تعرفي عليها

الترجمة :

أول فكرة الترجمة .. ممكن تتفقي مع مكاتب للترجمة لو بتجيدي لغات كويس يبعتوا ليكي الشغل علي الإيميل و تترجميه و تبعتيه ليهم.


مصممة فوتوشوب :

لو أنتي شاطرة و موهوبة في مجال التصميمات فا عندك فرصه كويسه جداً عن طريق تصميم الشعارات و اللوجو للصفحات علي الفيس بوك .. اعملي جروب اعرضي فيه شغلك و طبعاً يكون بمبلغ بسيط ممكن جداً الموضوع يتحول لمشروع كبير مع الوقت.

اقرأي أيضا : افكار مشاريع صغيرة مربحة بمنزلك

افكار مشاريع صغيرة مربحة من المنزل للسيدات و الفتيات


الكتابة و التدوين : 

الكتابة .. ممكن تراسلي مواقع و تكتبي ليهم أنك كاتبة جيدة وأنك تقدري تكتبي موضوعات مميزة وغير منقولة .. في التخصص اللي أنتي تجيديه طبخ – تصوير – طب – ديكور .. ايأ كان مجالك، في مواقع أكيد بتنتظر مساهماتك ليها.


التجارة :
التجارة عن طريق الإنترنت : لو أنتي موهوبة في الكروشية أو تصنيع الإكسسوارات تقدري تسوقي ليها عن طريق الإنترنت اشتركي في المنتديات واعرضي منتجاتك واعرضيها علي جروب مخصوص ليكي علي الفيس بوك.


أعمال حرة :

آخر فكرة .. في موقع اسمه خمسات متخصص في بيع الخدمات المصغره بيكون وسيط بينك و بين المشتري خدي فكرة عنه و سجلي فيه لو حبيتي ولو أنتي بره مصر في نفس الفكره بس لموقع أجنبي اسمه fiverr
اعملي سيرش عنهم علي الأنترنت  و شوفيهم ممكن يكون فيهم فكره مناسبة ليكي.

المكسب عن طريق الإنترنت من المنزل ليس خيال أو أكذوبه .. فقط اختاري المجال الصحيح و تكوني أنتي بتحبيه و تفهمي فيه وتحلي بالصبر وطول البال ونصيحتي ليكي اقرأي كتير جدا على الإنترنت و قصص نجاح لأشخاص من خلاله، و استفادي من تجارب غيرك وأخيراً حاولي أن تكوني مميزة و لا تتعجلي الربح.

مقالات ذات صلة

إترك تعليق